Uber kyytipalvelu on tullut suosioon ympärimaailmaa viimeisen 10 vuoden sisällä. Kiinassa sitä korvaa kuitenkin toinen palvelu, DiDi. DiDi on muuten ollut hyvin toimiva yritys, mutta viime kesänä DiDin omistamassa Hitch –kyytipalvelusta syntyi kohu.
Hitch on kyytipalvelu, joka normaalin kuljetuksen ohella mainostaa itseään paikkana, mistä asiakas voi löytää itselleen seurustelu- tai treffikumppanin. Perinteisen kuskinarvostelu ominaisuuden lisäksi, myös kuski voi arvioida asiakastaan, esim. “kaunis, puhelias ja ystävällinen”. Deittiominaisuudessa itsessään ei ole mitään vikaa, ongelma syntyy, kun siihen yhdistetään tarkistamattomat kuskit. Hitch –kuskiksi voi ryhtyä kuka vaan. Epäilyttävät kuskit ovat olleet syyllisiä jo kahden naisen raiskaamiseen ja murhaamiseen.
Tilanne on synnyttänyt Kiinan sosiaalisessa mediassa kohua, varsinkin #metoo –liikeen kannalta.
Lähde:
https://areena.yle.fi/1-4524219
Kirjoittanut Inka Riihelä
Kirjoittanut Inka Riihelä
Kommentit
Lähetä kommentti