Siirry pääsisältöön

Kiinan Überin murhat

Uber kyytipalvelu on tullut suosioon ympärimaailmaa viimeisen 10 vuoden sisällä. Kiinassa sitä korvaa kuitenkin toinen palvelu, DiDiDiDi on muuten ollut hyvin toimiva yritys, mutta viime kesänä DiDin omistamassa Hitch –kyytipalvelusta syntyi kohu. 

Hitch on kyytipalvelu, joka normaalin kuljetuksen ohella mainostaa itseään paikkana, mistä asiakas voi löytää itselleen seurustelu- tai treffikumppanin. Perinteisen kuskinarvostelu ominaisuuden lisäksi, myös kuski voi arvioida asiakastaan, esim. “kaunis, puhelias ja ystävällinen”. Deittiominaisuudessa itsessään ei ole mitään vikaa, ongelma syntyy, kun siihen yhdistetään tarkistamattomat kuskit. Hitch –kuskiksi voi ryhtyä kuka vaan. Epäilyttävät kuskit ovat olleet syyllisiä jo kahden naisen raiskaamiseen ja murhaamiseen. 

Tilanne on synnyttänyt Kiinan sosiaalisessa mediassa kohua, varsinkin #metoo –liikeen kannalta.  
Lähde: 
https://areena.yle.fi/1-4524219

Kirjoittanut Inka Riihelä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mitä on kansainvälisyys ja mitä se merkitsee minulle?

Kansainvälisyys tarkoittaa kansojen tai valtioiden keskeistä asiaa. Esimerkiksi ihmiset matkustavat nykyään todella paljon enemmän ympäri maailmaa. Kansainvälisyys tarkoittaa taloudessa muunmaalaisiin verrattuna kilpailukelpoiseen, maailman parhaisiin kuuluvaan. Kansainvälisyys on todella hyvä tilaisuus oppia vieraita kieliä, monikulttuurisuutta ja erilaisia ammatillisia sekä muita toimintatapoja. Minulle kansainvälisyys merkitsee tasa-arvoa. Että ollaan kaikkien kavereita eikä syrjitä esimerkiksi rodun, sukupuolen, seksuaalisuuden tai ihonvärin takia. Lähteet: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4lisyys http://www.osao.fi/osao/osaolaiselle/kansainvalisyys.html Emma

Miten kansainvälisyys näkyy arjessani

Kansainvälisyys näkyy arjessamme monella tavalla. Syömme esimerkiksi ulkomaalaisia ruokia kuten: spagettia, tortilloja ja pizzaa. Ajamme myös ulkomailla tehdyillä autoilla, moottoripyörillä ja mopoilla. Tilaamme vaatteita eripuolilta maailmaa varsinkin, kun se on nykyään helppoa. Suomeen on otettu ulkomailta jonkun verran pakolaisia ja maahanmuuttajia. Suomeen on tullut myös ulkomailta ruokapaikkoja, kuten Mc Donald´s. Kuuntelemme ulkomaalaisia artisteja ja katsomme ulkomaalaisia elokuvia ja sarjoja. Suomalaiset käyvät ulkomailla lomalla ja ulkomaalaiset käyvät Suomessa. Käytämme ulkomaalaisia keksintöjä. Ulkomailla on paljon Kone firman hissejä, jotka ovat suomalaisia. Ostamme elektroniikkaa, jotka ovat tehty yleensä Itä-Aasiassa. Pelaamme myös ulkomaalaisia videopelejä. Kaiken kaikkiaan voimme sanoa, että olemme hyvin kansainvälisiä. Kansainvälisyys näkyy paljon arjessamme Veikko

Kansainvälisyys Suomessa

Kansainvälisyys on nykyajan Suomessa yhä laajeneva ilmiö. Useimmat yritykset toimivat kansainvälisesti. Vaikka kansainvälisyys on uusi ”trendi” Suomessa se on silti saanut räjähtävän nousun. Suomalainen yhteiskunta on riippuvainen kansainvälisistä osaajista. Ammatillisesta koulutuksesta valmistuvilta opiskelijoilta edellytetään tänä päivänä kansainvälisen toiminnan valmiuksia. Siksi kouluissa painotetaan kielioppia, sosiaalisia taitoja ja vieraiden maiden kulttuuria. Kansainvälisyys näkyy koulutuksessa esim. harjoitteluina ulkomailla tai vaihto-oppilas opintoina. Katariina Lähteet: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/134626/opn_Heikkinen.pdf?sequence=1&isAllowed=y https://www.oph.fi/download/127195_Vahvuutena_kansainvalisyys_-_Kansainvalisen_toiminnan_strateginen_suunnittelu_ammatillisessa_koulutuksessa.pdf